Томас Нагел е известен американски философ. Изследователят направи значителен принос в изучаването на етиката и алтруизма. Освен това той е професор в Нюйоркския университет по философия и право, преподавателският му стаж е повече от 40 години. Нагел се противопостави на неодарвинистката гледна точка за възникването на съзнанието и също така остро критикува опростения подход на съвременниците към философията.
Ранна биография
Томас Нагел е роден на 4 юли 1937 г. в град Белград, Сърбия. Родителите му били евреи. През годините на нацисткото управление те избягаха от Германия, опитвайки се да намерят политическо убежище. През 1939 г. семейството се премества в Ню Йорк, където младият Томас прекара цялото си детство.
След като напуска училище, Наджъл влиза в университета Корнел във Философския факултет, а през 1958 г. завършва с отличие. Именно тук той за първи път се запознава с философията на известния австрийски логик Лудвиг Витгенщайн, която оказа голямо влияние върху него. Тогава Томас решава да продължи обучението си в Оксфордския университет. Благодарение на престижната стипендия на Фулбрайт той успя да получи образование напълно безплатно. През 1963 г. млад изследовател успешно защитава дисертацията си в Харвардския университет, след което получава степен на доктор по философия. В същото време той се сприятелява с виден анализатор Джон Роулс, който по-късно става известен като "най-важният политически философ на ХХ век".
От 1963 до 1966 г. Наджъл преподава в Калифорнийския и Принстънския университет, където преподава такива известни изследователи като Сюзън Волф, Шели Каган и Самюъл Шефлер. В бъдеще всички те получиха световна слава и признание от научната общност.
Няколко години по-късно Томас става член на Американската академия на изкуствата и науките, както и член-кореспондент на Британската академия. През 2006 г. е избран за почетен председател на Американското философско дружество. За научните си изследвания е удостоен с наградата Ролф Шок и почетна грамота от Оксфордския университет.
Кариерен растеж
Нагел публикува първото си философско изследване на 20-годишна възраст. По време на кариерата си е написал повече от сто научни статии за различни списания. Томас все още искрено вярва, че е невъзможно да се намери единственият истински възглед за света. В неговите творби се казва, че има огромен брой различни начини и методи за разбиране на нашите практически и морални принципи. Освен това изследователят постоянно убеждавал своите противници, че здравият разум е просто изобретение на човечеството, защото всъщност всеки представител на обществото има специален тип мислене. В работата си "Какво е да си прилеп?" Томас обясни, че обективната наука не е в състояние да помогне на хората да опознаят себе си напълно, тъй като всъщност целият процес на самопознание е изграден на субективен подход.
Освен това философът неведнъж е споменавал, че науката все още не знае почти нищо за човека. В своите трудове обаче той постоянно споменава, че в бъдеще ще има правдоподобно познание на ума, което ще позволи на хората да разпознаят какво лежи в основата на техните умствени и физически свойства.
Желанието да се представи човешката природа като съставена и структурирана система съпътства рационалиста от много години. Така например на една от научните конференции той критикува посоката на физицизма, последователите на която идентифицират функциите на мозъка и съзнанието. Томас обаче беше убеден, че субективността е основната характеристика на съзнанието, следователно никой учен не може да опише умствената работа на индивид, използвайки обективни позиции. За такова мащабно проучване винаги е необходимо да се вземат индивидуални черти на личността като основа. Само по този начин, според него, може да се получат доказателства за психофизиологичното състояние на индивида.
В същото време Томас Нагел имаше доста интересни възгледи за човешката еволюция. Той вярваше, че философите-материалисти не са в състояние да обяснят законите, по които работи съзнанието. Според неговия мироглед, умът винаги е съпътствал човека, следователно е естествен компонент. Въз основа на теоретично разбиране Томас успя да докаже, че стандартният подход към възникването на живота е загубил своята актуалност. Нагел винаги се е застъпвал, че животът не е поредица от злополуки, а последователен процес на човешко развитие. Възгледите му бяха споделени от такива изявени защитници на рационалното значение като Майкъл Бехе, Стивън Майер и Дейвид Берлински.